Marjella Traas-Bronkhorst kocht een jaar geen nieuwe kleding

Marjella Traas-Bronkhorst werkt bij World Vision en kocht een jaar lang geen nieuwe kleding. In dit artikel deelt ze haar verhaal.

‘Tijdens mijn studententijd zag ik op een dag hoe mijn huisgenoot haar kast uitmestte. Ze propte de kleding die ze niet meer wilde in een vuilniszak, liep naar de vuilnisbak en gooide het zomaar weg! En even voor de duidelijkheid: ik bedoel geen kledingcontainer. Ik was geschokt. Waarom!? Zit niet fijn, is een knoop af, ik vind het niet meer passen in de huidige trends. Tja …

Een jaar zonder kleding

Deze gebeurtenis werd het beginpunt van een zoektocht. Het was voor mij de aanleiding om me te verdiepen in de kledingindustrie. Ik ging documentaires kijken, zoals The True Cost of Fashion en De Slag om de Klerewereld. Het contrast tussen een sweatshop (een kledingfabriek waar mensen in erbarmelijke omstandigheden kleding naaien) en een catwalk (elke zoveel weken een nieuwe collectie, nu is dit in, nu is dit hip, nu dit!) vind ik zo pervers. Zo vol van tegenstrijdigheid.

Ik zie het als een mooie zoektocht, die vermoedelijk nog lang niet klaar is. Het is goed om ermee bezig te zijn en je eigen leven ernaar in te richten. Marjella Traas-Bronkhorst
Lobby & Advocacy Officer

Ik besloot een jaar geen nieuwe kleding te kopen. In dat jaar deed ik een enorme bak aan nieuwe kennis en nieuwe ervaring op, alhoewel het een blijvende zoektocht is. Inmiddels weet ik mijn weg redelijk te vinden. Wat me daarbij helpt? Om een hele lijst met mensen te volgen die me op dit gebied inspireren. En merken die hun best doen voor goede arbeidsomstandigheden.

Aanstekelijk

En zoals dat altijd gaat met een blinde vlek … Op het moment dat je bewust onbekwaam wordt, ga je de inconsistenties in je eigen leven zien. Na kleding volgden koffiebonen, het goud in mijn trouwring, de mineralen in mijn telefoon en andere zaken. Ik zie het als een mooie zoektocht, die vermoedelijk nog lang niet klaar is. Het is goed om ermee bezig te zijn en je eigen leven ernaar in te richten. Ook om daarmee anderen te inspireren.

Máár, de laatste tijd denk ik ook vaak: als ik (en een paar anderen) 70 procent van hun leven ‘verantwoord’ inricht, zijn we er nog steeds niet. Het hele systeem moet veranderen en worden aangepakt. Dus laat vooral ook je stem horen door je stemgedrag en door langs verschillende routes regelgeving en politiek te beïnvloeden. Zodat dit geen niche van een paar Micha’s is, maar dat dit de standaard wordt in ons land 😊!’

marjella kledingindustrie

Over Marjella Traas-Bronkhorst:

Marjella werkt als Lobby & Advocacy Officer bij Micha-partner World Vision. Wil je ook aan de slag met je levensstijl? Overweeg dan om de Micha Cursus te organiseren.

World Vision

World Vision zet zich in voor de meest kwetsbare kinderen, waar ze ook wonen en wat hun achtergrond ook is, met als doel hen te geven wat ze nodig hebben om armoede te overwinnen.

Micha partner World Vision

Gerelateerd